Legacy

Legacy

The complete works of Paalen, canvases, objects and sculptures, are catalogued in Andreas Neufert, Wolfgang Paalen. Im Inneren des Wals. Monograpie, Schriften und Oeuvrekatalog, Vienna/New York (Springer) 1999. Paalen´s household in Tepoztlàn/Mexico, including papers and photographs, after the liquidation of the Fundacion Paalen was donated by the heirs of his last wife and widow Isabel Marin de Paalen to the Franz Mayer Museum in Mexico City. The estate which Paalen left in the care of his close friend, the surrealist painter Gordon Onslow Ford, is administrated by the Lucid Art Foundation in Inverness, California, which recently restituted Paalen´s rich archive of papers, photographs and manuscripts to the heirs of Eva Sulzer, Paalen´s official executor and only heir. Isabel Marín de Paalen as well as Wolfgang Paalen´s last outlived family member, his brother Michael, after his death in 1959 waived their right in a succession in written form due to his outstanding debts. The Succession Wolfgang Paalen et Eva Sulzer is administrated by their fiduciary Andreas Neufert who also deals with all questions of copyright.

In 1993 a comprehensive retrospective exhibition was organized by Dieter Schrage and Andreas Neufert for the Museum Moderner Kunst – Stiftung Ludwig in Vienna. This show traveled to Mexico-City in 1994 (Museo de Arte Contemporaneo Garillo Gil). For both shows extensive catalogues were produced. Between May and July 2007 a collection of his work was exhibited at the Frey Norris gallery in San Francisco. In 2014 the Wendi Norris Gallery, also in San Francisco, exhibited major works in the solo-retrospective Wolfgang Paalen, Philosopher of the Possible.

Paalen´s collected essays on art from DYN, Form and Sense, were re-published in 2013 by Deborah Rosenthal with a foreword by Martica Sawin.

Paalen´s relatively small oeuvre of roughly 300 canvases, a few objects and some sculptures was mostly traded privately and through specialized galleries in the past. Only minor works appear from time to time in public auctions, as most of the major works are in museums or well-established private collections. In 2009 however, Christie’s auctioned Paalen’s important 1938 surrealist fumage painting Paysage (Pays) médusé (oil and smoke on canvas) from the Paris Levêbvre-Foinet Collection. Estimated at US$40–50,000, the realised price was US$561,000, setting a new record for the highest price paid at auction for this artist.

Sotheby´s Levebvre-Foinet sale

 

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Paalens künstlerischer Nachlass in Mexiko wurde kürzlich von den Erben seiner Witwe Isabel Marin de Paalen an das Museo Franz Mayer in Mexiko-Stadt gestiftet, darunter auch Photos und einige Schriften. Der Nachlass, den Paalen seinem Freund, dem surrealistischen Maler Gordon Onslow Ford, in Obhut überließ wird gegenwärtig von der von ihm ins Leben gerufenen Lucid Art Foundation, Inverness CA, verwaltet, die kürzlich Paalens reichhaltiges Archiv aus Schriften, Photos und Manuskripten an die Erben Eva Sulzers, seiner Erblasserin und alleinigen Erbin, in der Schweiz restituierte.

Zwischen Mai und Juli 2007 wurde eine Sammlung von Paalens Werken in der Frey Norris gallery in San Francisco ausgestellt. Die Wendi Norris Gallery in San Francisco stellte 2014 einige Hauptwerke in der Einzelausstellung Wolfgang Paalen, Philosopher of the Possible vor, darunter das Großformat Les Cosmogones.

Paalens gesammelte Essays über Kunst aus Dyn und Form and Sense, wurden 2013 von Deborah Rosenthal mit einem Vorwort von Martina Sawin neu aufgelegt.

Andreas Neufert hat das Leben Wolfgang Paalens detailliert erforscht und 1999 in Wien und New York die Monografie und das Werksverzeichnis Im Inneren des Wals publiziert. Seine Biografie Auf Liebe und Tod. Das Leben des Surrealisten Wolfgang Paalen beschäftigt sich unter anderem mit Paalens lebenslanger Passion für matriarchale Mythen und ihrem Einfluss auf die amerikanische Avantgarde der 1940er Jahre.

Paalens relativ schmales Œuvre von ca. 300 Leinwandbildern, einigen Objekten und Skulpturen wurde in der Vergangenheit hauptsächlich privat oder über spezialisierte Galerien und Kunsthändler gehandelt. Nur kleinere Arbeiten erscheinen zeitweise in Auktionen, zumal die meisten der wichtigen Werke in Museen oder bedeutenden Privatsammlungen sind. 2009 auktionierte Christie’s Paalens wichtiges surrealistisches Bild von 1938 Paysage (Pays) medusé. Mit einer Schätzung von US$ 40–50.000 wurde es für US$ 561.000 zugeschlagen, ein neuer Auktionsrekord für ein Bild dieses Künstlers.

 

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